…

Nu vraag je online je tegemoetkoming aan

My Handicap is de nieuwe onlinetoepassing van de FOD Sociale Zekerheid DG Personen met een Handicap. Het vervangt het vroegere Handiweb, en geeft je de mogelijkheid om meer zaken online te regelen.

Tegemoetkomingen online aanvragen

Zo kun je voortaan via My Handicap niet alleen je dossier raadplegen, maar ook een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming of parkeerkaart. En krijg je een heldere overzicht van de tegemoetkomingen of maatregelen waarvoor je die aanvraag mag doen.

Hoe werkt het?

  • Log je op MyHandicap in met je elektronische identiteitskaart (eID) en pincode.
    MyHandicap vindt je op de website van de Belgische Sociale Zekerheid
  • Ga naar het tabblad Mijn Dossier.
  • Bekijk het overzicht van de producten die je kan aanvragen.
  • Klik op de tegemoetkoming of maatregel die je nodig hebt, en op het aanvraagformulier
  • Vul alle velden van dat formulier in. Geef zoveel mogelijk concrete voorbeelden van de impact die je handicap op je dagelijks leven heeft.
  • Vergeet niet alle contactgegevens van je behandelend arts op te geven. Je medisch dossier vraagt DG Personen met een handicap zelf bij je geneesheer op.
  • Je aanvraag wordt elektronisch verstuurd naar de DG Personen met een handicap.
  • Is je aanvraag geregistreerd? Dan krijg je online een ontvangstbevestiging van de aanvraag met een dossiernummer. Dat nummer gebruik je in je verdere communicatie met de DG Personen met een handicap.

Meerdere producten aanvragen?

Wil je naast een tegemoetkoming of een erkenning van je handicap ook een ander product aanvragen (bijv. parkeerkaart)?  Vul dan eerst het formulier voor de tegemoetkoming of erkenning in. Als dit formulier verstuurd en verwerkt is, worden je gegevens automatisch ingevuld voor de minder uitgebreide aanvraag.

Gebruik je de omgekeerde volgorde, dan moet je wel twee formulieren invullen. Voor de behandeling van de aanvraag van een tegemoetkoming heeft het DG personen met een handicap meer informatie nodig.

 

Je dossier raadplegen

Voortaan volg jij je dossier eenvoudig online op via My Handicap. Je krijg hier een antwoord op de volgende vragen: Welke producten heb je al? Op welke heb je recht – via eenvoudig verzoek? Voor welke producten moet je een aanvraagprocedure doorlopen? Welke aanvragen zijn vroeger afgewezen?
Welke beslissingen zijn herzien? Welke eerder opengeklikte aanvragen moeten nog worden ingevuld en ingediend?

Daarnaast kun je in My Handicap ook je gegevens consulteren en aanpassen. Deze wijzigingen kan je voortaan zelf doen: contactgegevens, domicilie – of verblijfsadres, verblijf in een instelling melden, rekeningnummer, bewindvoerder, contactpersoon die helpt bij de aanvraag, voorkeurtaal. Bovendien zie je in het dossier meteen dat de aanpassing geregistreerd is.

Je kan in My Handicap ook uitstel vragen voor het opsturen van inlichtingen voor het vervolledigen van je aanvraag.

Hieronder vindt je een handleiding voor het gebruik van MyHandicap:

Handleiding MyHandicap – personen met een handicap, hun ouders/bewindvoerders
Handleiding MyHandicap – professionelen, OCMWs, artsen, …